Najnovija istraživanja pokazuju da su nemačka deca već u drugom i trećem razredu osnovnih škola izložena velikom stresu. Škole su očito postale najveći uzročnik stresa kod dece, čak i kod ovako male.



Svaki treći polaznik drugog i trećeg razreda osnovne škole izložen je stresu. To jasno pokazuju rezultati istraživanja Nemačkog saveza za zaštitu dece i instituta Prokids iz Hertena. Ove dve institucije ispitale su oko 5.000 dece. Rezultat pokazuje da je oko 33 odsto polaznika spomenutih razreda osnovnih škola izloženo stalnom stresu, ali i da su škole prvi i najveći izvor stresa dece u ovom uzrastu. Do sada se na lestvici izvora stresa nalazila porodica, odnosno, porodični odnosi, ali kako kažu stručnjaci, škola ih je potisnula na drugo mesto.

"Izuzetno nas je iznenadila činjenica da je škola već u tako ranom uzrastu izvor stresa. Dakle, odraslima koji još uvek imaju predstavu o sretnom detinjstvu tokom osnovne škole, moramo da poručimo kako je stres nažalost već odavno ušao u dečje sobe“, kaže za DW Anja Bajsenkamp, šefica instituta Prokids.

Spomenuto istraživanje bavilo se, međutim, i još jednom drugom temom - zdravom ishranom. I ovde su rezultati istraživanja poprilično iznenađujući. Oni naime pokazuju kako u Nemačkoj već sedmogodišnjaci imaju i te kako izraženu svest o tome što je zdravo, a što nije, kao i o potrebi zdravog načina ishrane.

Oko 99 odsto ispitane dece izjavilo je kako im je zdravlje jako važno. Njih 78 odsto je navelo da mnogo i često jedu voće i povrće, dok njih 78 odsto priželjkuje da još više nauči i sazna o očuvanju zdravlja i ishrani.

"U ovom uzrastu deca već raspolažu sa svim što je potrebno za izgradnju jednog zdravog načina života; imaju dovoljno izraženu svest, motivisana su i željna znanja i učenja. Sada je red na nama, na odraslima, da pojačamo ove impulse, da ih podržimo i pomognemo kako bi se dalje razvijali“, kaže lekar i autor Ditrih Grenemajer, jedan od stručnjaka koji su učestvovali u istraživanju.

Istraživanje je takođe pokazalo kako su škole po pitanju širenja znanja u zdravom načinu ishrane do sada igrale tek sporednu ulogu. Na prvom mestu se nalaze majke, na drugom lekari, a škole tek na trećem mestu.

"Kada je reč o zdravlju, škole ne bi trebalo da se ograničavaju samo na posredovanje znanja. One bi deci trebalo da ponude mogućnosti sticanja iskustva, kojima se već u ovom ranom uzrastu uči šta je zdravo a šta ne. Na primer, kroz organizovanje zajedničkih doručaka ili časova kuvanja – to bi za početak bilo jako dobro“, kaže portparol Nemačkog saveza za zaštitu dece, Fridhelm Githof.

(MONDO)