Francuzi "ratuju" sa Amerikancima oko vina sa oznakom šato.

 

Piti šato iz neke od vinarija Bordoa, potpuno je francuski, kao što je i "potegnuti" burbon iz Kentakija američki, ali sada SAD žele da prodaju neka od svojih vina u EU pod oznakom šato, što Francuzi smatraju svetogrđem.

Bez obzira da li se radi o prevari, lažnom predstavljanju ili nečem drugom, vinari iz Bordoa su besni.

"Ono što je ovde u pitanju je poštovanje tradicije i kvaliteta", rekao je za agenciju AP Loran Gapen iz Lavija, koji je i predsednik Federacije velikih vinara Bordoa.

Za američke vinare, dodaje AP, pitanje je kako prodati što više vina na njihovom najvećem izvoznom tržištu, i za njih u doba 21. veka i globalizacije istorija i restriktivni izrazi ne igraju nikakvu ulogu.

"Ljudi koriste reči na različite načine", rekao je za AP službenik udruženja "VajnAmerika", Keri Grin, koji se ne slaže da na flašama američkog vina ne sme da stoji oznaka šato.

Francuzi, s druge strane, smatraju da je u pitanju njihova više stotina godina stara umetnost proizvodnje vina. Oni su zabrinuti da će ona malo izgubiti svoj smisao ako svakom proizvođaču vina bude dozvoljeno da na flaše lepi etikete šatoa.

Stručnjaci EU iz više zemalja članica odlučiće sutra da li bi trebalo da se dozvoli ili zabrani Amerikancima da na vina stavljaju oznaku šato.

Za SAD je izvoz vina na evropsko tržište od velikog značaja, jer Evropljani piju 57 odsto svetskog vina, a čak 34 odsto američkog izvoza vina u vrednosti od 478 miliona dolara bio je namenjen tržištu EU.

S druge strane, EU je prošle godine izvezla u SAD vina u vrednosti od 2,86 milijardi dolara, a tome su naročito doprinela vina sa oznakom šato, koja se stavlja na najbolja vina.

(Beta)