Nosioci autorskih prava kažu da dobijaju simbolične naknade za emitovanje pesama, iako se stalno "vrte" na radio stanicama.

 

Slavica Vuković, udovica kompozitora, aranžera i producenta Predraga Vukovića –Vukasa, i nosilac autorskih prava na više od 1.000 njegovih pesama, u toku pola sata na jednom popularnom radiju čuje i po tri pesme svog muža, ali kaže da broj emitovanja i izvođenja njegovih pesama ne odgovara naknadi na ime autorskih prava koju joj uplaćuje SOKOJ.

Ugostitelji i zanatlije često su u javnosti postavljali pitanje zašto su naknade tako visoke, a sa gotovo istovetnom učestalošću su se muzičari pitali kako se one raspoređuju i zašto se dešava da popularni autori na ime autorskih prava dobiju simbolične sume novca.

Markonato smatra da će se situacija s naplatom i raspodelom naknada znatno popraviti usvajanjem izmena i dopuna Zakona o autorskim i srodnim pravima, koje je Vlada Srbije početkom februara izglasala na svojoj sednici i poslala skupštini na usvajanje. Izmenama i dopunama predviđene su znatno niže tarife za korisnike i oslobađanje plaćanja naknada za autorska i srodna prava zanatlija, kao i to da naknadu prikuplja samo jedna organizacija, a ne više njih, kakav je sada slučaj. Takođe, biće formirana nova komisija za autorska i srodna prava koja će formirati tarifu naknada u skladu sa izmenama i dopunama zakona. Markonato ističe da bi i autori trebalo da budu bolje zaštićeni, jer će se strože kontrolisati da li emiteri uredno popunjavaju „košuljice”.

Grupa S.A.R.S., na primer, u vreme kada je njihova pesma „Buđav lebac” bila hit godine dobila je 16,5 dinara za autorska prava, jer je po listingu SOKOJ-a emitovana samo jednom.

Za deset godina emitovanja i izvođenja u SAD, između ostalih, i pesme „Amerika, Amerika” koju izvodi Miroslav Ilić, a koju je napisao Vukas, Slavica Vuković dobila je pet evra naknade.

"Lako je gospodinu Dinkiću da se odrekne muzičkog dinara kada je, kako sam kaže, za samo dve pesme dobio 200.000 dinara za samo jednu godinu, znači po 100.000 dinara za svaku pesmu koja se emitovala tokom jedne godine. A ja sam za svih ovih 1.000 pesama svog supruga dobila samo 120.000 dinara za godinu dana, koliko, inače, iznosi mesečna plata službenika SOKOJ-a. Niko ne zna kako se novac raspoređuje, kako se obračunava, nego koliko dobijemo, toliko nam je", kaže Slavica Vuković.

Vukas je, podseća njegova supruga, tri puta bio najbolji kompozitor u SFRJ, pisao je pesme koje danas izvode Ana Bekuta, Lepa Brena, Rade Jorović, Nada Topčagić, Dobrivoje Topalović, Miroslav Ilić, između ostalog „Ti si žena mog života”, „Ja nisam rođena da živim sama”, „Selo moje lepše od Pariza”...

"Nije mi jasno da se takse naplaćuju i zanatlijama, da u SOKOJ-u kažu da naplaćuju 23 odsto više nego ranije, a da mi dobijemo manje novca, odnosno da se naknade ne povećavaju, već se čak i smanjuju", dodaje Slavica Vuković.

Tantijema se isplaćuje autoru ako je pesma izvedena, ako postoji dokaz o tome, odnosno košuljica koja predstavlja popis korišćenih muzičkih dela za određeni period ili određeni događaj, i ako je naknada plaćena, objašnjavaju u SOKOJ-u.

„Košuljice s nazivima emitovanih pesama ili ako je reč o izvođenju, repertoaru pesama koje će biti izvedene, šalju nam korisnici koji za njih plaćaju takse, a suma koju ćemo moći da isplatimo autorima zavisi od naplate koja u vremenu ekonomske krize opada”, kažu u SOKOJ-u.


Prema važećim propisima, visina naknade zavisi i od složenosti dela, ali i od toga da li je autor delo prijavio SOKOJ-u ili nije, budući da je za prijavljena dela naknada veća.

Fondove za raspodelu tantijema i raspodelu ubrane autorske naknade utvrđuje Upravni odbor SOKOJ-a.

Danilo Markonato iz Udruženja muzičko-scenskih izvođača navodi da je teško ili gotovo nemoguće ući u tačnu kontrolu oko raspodele naknada, da SOKOJ ima isuviše velika ovlašćenja, ali da veliki problem predstavlja i dostavljanje „košuljica” od strane emitera.

"Jedini pravi parametar za raspodelu naknada su „košuljice” i ako na njoj nema imena autora, neće mu biti isplaćena ni naknada za emitovanje ili izvođenje tog dela, pa zato korisnici treba da se nateraju da prave „košuljice” da bi autori dobili ono što im pripada", kaže on.

izvor: b92