Verujete li u onu narodnu: "gde ima dima, ima i vatre", a da se "za dobrim konjem prašina diže"? Evo kako nastaju tračevi, ali i kako da se "izvučete" iz istih.



U korenu trača nije želja da nekoga uhvatimo u mrežu ili mu nanesemo zlo. Pokretačka snaga nastajanja trača je iskonska ljudska potreba da saznamo istinu, smatraju psiholozi. Međutim, tu nastaje problem: kada smo nesigurni u pogledu verodostojnosti informacije koju posedujetemo, naš um popunjava detalje svojevoljno, iskrivljujući pritom istinu.

Evo kako to otprilike izgleda:
Zaplet: Sve što je nejasno podstiče ljudsku maštu i ona počinje da divlja.
Razrada: Zahvaljujući savremenim tehnologijama komunikacije, priča se veoma brzo izokreće i dobija nove dimenzije. Dakle, ako postoji i tračak istine u nekoj priči, kako se ista usložnjava i "filuje", sve više se udaljavamo od nje.

Verovatno se sada pitate, kako ćemo razdvojiti istinu od laži? Pa, ključno je pitanje od koga je priča potekla. Ako su u pitanju osobe poznate po (ne)prijatnoj sklonosti da mute vodu kada god im se ukaže prilika (iz lične koristi, ili zato što nemaju pametnija posla), onda je verovatno da se ta vatra razbuktala i bez previše razloga.

Ako su, na primer, u pitanju tačevi na poslu, veoma je važno ispitati izvor priče - da li trač dolazi od saradnika koji nije toliko uključen u posao ili, pak, direktorovog asistenta koji je, po prirodi stvari, više upoznat sa dešavanjima "iza scene", ili direktno od vašeg pretpostavljenog koji nikada ne "talasa" dok nije stoprocentno siguran?

Jednostavno je: ako osoba već ima pozitivnu predistoriju u smislu tačnosti priča, ako je na visokom položaju, ukoliko je po svojoj prirodi skeptična i pouzdana i ukoliko je u poziciji da proveri određene iskaze, veća je verovatnoća da će u njenoj priči biti i istine, piše "Kosmopoliten".

Da li su tabloidi validan izvor? I da i ne. Kada vidite na naslovnoj strani dvoje poznatih ljudi u bliskom kontaktu, vi prosto žudite da saznate šta se tu zapravo dešava. Ali, to je često kao da gledate samo odvojene kadrove filma. Nedostaje kontekst, jer ne vidite ceo film. Upravo to je idealno mesto da tabloidi celoj priči daju kontekst koji im u tom slučaju odgovara: "Romansa na pomolu?!“ i vi u to već verujete, jer imate i dokaz u vidu fotografije na kojoj se on njoj, na primer, ozareno smeši. Sled vaših misli funkcioniše na sledeći način: "Videla sam sopstvenim očima, tako da to mora biti istina.“

Problem: Za razliku od kancelarijske kuhinje, ova ima drugačiju svrhu. Cilj tablodne kuhinje nije da vas "nahrani" istinom. Cilj je privući što više čitalaca bombastičnim naslovima.

Bez obzira na to da li u nekom traču ima istine ili ne, ukoliko se često ponavlja priča dobija na uverljivosti i snazi. Naš mozak funkcioniše tako što pamti mehanički, odnosno putem ponavljanja. Recimo da vam stalno ponavljaju da je sekretarica vašeg gazde alkoholičar. Ne samo da ćete nakon određenog vremena početi u to da verujete, već će vam (niko nije savršen), u nekom trenutku biti zanimljivo da priču i sami prenesete. I tako ona ide dalje i živi svoj život.

Ako ste baš vi element trača, instinktivno ćete imati potrebu da stvar razjasnite i da se, na neki način, odbranite od neistinitih tvrdnji. Međutim, ma koliko se trudili, nikakvo poricanje neće uticati na to da trač zamre. Naprotiv, što više protestujete, više ćete izgledati krivi u očima onih kojima trač odgovara.

Uveravajući svakoga da nije tako kako se tvrdi, vi još više učvršćujete dinamiku trača, tako što činite da je on stalno pred očima drugih i u njihovim glavama. Jer, kao što smo već naučili, što se priča više ponavlja, veći joj je kredibilitet.

Najbolji rasplet: jednostavno odbijte da komentarišete uz izjavu: "To je laž - i vi to znate". Ako je, pak, vaša reputacija ozbiljno ugrožena tračom, bilo na poslu, bilo u privatnom životu, znalci predlažu sledeći rasplet: ciljajte na vrh.

Drugim rečima, obratite se isključivo onima do čijeg vam je mišljenja stalo ili od kojih zavisite. Izložite im vašu stranu priče. Potreban vam je kredibilitet kod njih, i kada ga ostvarite, trač će izgubiti značaj, samim tim i osoba (ili više njih) koja ga je kreirala.

(MONDO)


 

NAJČITANIJE

Garatovano nazaboravan, inspirativan i bezbrižan odmor ...

Zbog remonta distributivnih trafo stanica, izgradnje pri...

Dom zdravlja Bečej najavio je organizaciju preventivnih...

Na teritoriji opštine Bečej, kada se steknu adekvatni ...

U nedelju, 21. aprila 2024. godine, od 08 do 14 časova...

Zvuk bušilice niko ne voli, ali redovne posete stomatol...

NAJNOVIJE

Tražite pouzdan proizvod za održavanje higijene podova...

Na teritoriji opštine Bečej, kada se steknu adekvatni ...

Zbog remonta distributivnih trafo stanica, izgradnje pri...

Obaveštavamo Vas da će ”Ciklonizacija“ AD Novi Sad...

Posao za dva službenika obezbeđenja ...

Posao za dva vozača kombija ...

Save
Cookies user preferences
We use cookies to ensure you to get the best experience on our website. If you decline the use of cookies, this website may not function as expected.
Accept all
Decline all
Analytics
Tools used to analyze the data to measure the effectiveness of a website and to understand how it works.
Google Analytics
Prihvati
Otkaži
Shopify.com
Prihvati
Otkaži
Unknown
Unknown
Prihvati
Otkaži