Prema podacima Ujedinjenih nacija, Srbija će, prema dosadašnjim tendencijama, do 2050. godine izgubiti oko 17 odsto populacije.

 

Opširnije u video prilogu.


 

Iako se kao glavni razlozi pada nataliteta u Srbiji najčešće navode loša finansijska situacija i nezaposlenost, psiholog Danijela Glavaški navodi da su uzroci višedecenijski i duboki.
-Ono što prvo vidimo je ta socio-ekonomska slika, pad standarda, odliv ljudi koji odlaze iz zemlje u potrazi za radnim mestima, egzistencijom, boljim životom. To deluje kao da je primarno. Međutim, imam utisak, da je ono što se dešava sada kod nas, zadnjih deceniju, ili možda malo više, jedan trend koji smo „pozajmili“ i od drugih zemalja, konkretno zemalja zapadne Evrope, gde se već duže vreme beleži slična situacija, uprkos tome što oni imaju visoke standarde.

Glavaški dodaje da smo zaboravili tradicionalne vrednosti zahvaljujući kojima opstaje jedno društvo, a porodica je dosta iskompromitovana i shvata se vrlo labavo. Sa druge strane imamo užurban život, nove vrste poslova i sve više smo usmereni na sebe.
-Negde nas plaši ona pretpostavka koja leži u osnovi roditeljstva, a to je žrtvovanje. Svi smo mi svesni, da će dete da nam oduzme prvo san, zatim miran san, uvešće u naš život brigu itd. Kada se suočimo sa svim tim momentima, odlažemo potomstvo i nastavljamo sa našim “mladalačkim životima”, ističe Glavaški dodajući da egocentrizam ovde igra veliku ulogu. 

Pitanje pristupa, odnosno odgovora na problem nedovoljnog rađanja je, međutim, izuzetno složeno usled nedostatka saznanja u pogledu nivoa rađanja potrebnog za obnavljanje generacija.
-Pristup treba da bude sistemski, sa svih aspekata trebamo mere da bi zaista na duže staze moglo da ima efekat i dugo da deluju i da se usadi u korene i svest ljudi, zaključuje psiholog, Danijela Glavaški.

 
Čovečanstvo mora da traži odgovor na problem nedovoljnog rađanja imajući u vidu posledice koje ono donosi na makro nivou. Ipak, ne može se očekivati da ćemo kao racionalna bića pronaći taj odgovor u bliskoj budućnosti, jer je potrebno vreme koje se meri ne godinama već decenijama, da se spontatno formira grupni, racionalan odgovor na nedovoljno rađanje, koji bi u konačnici doveo do porasta fertiliteta, odnosno porasta nataliteta.

 

 

 

Objavljeni medijski sadržaji su nastali u okviru projekta “Publicitet za natalitet”, koji je sufinansiran iz budžeta Republike Srbije – Ministarstva kulture i informisanja. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.