Korisnici u Srbiji ukoliko žele da SMS poruku napišu ćiriličnim ili latiničnim pismom sa karakterima ć, č, š, ž i đ imaju na raspolaganju do 70 karaktera u jednoj poruci, umesto standardnih 160. Samim tim, tekstualna poruka standardne dužine napisana ovim slovima zahtevaće slanje čak tri SMS poruke, ističu za Danas u mobilnim operatorima Mobilnoj telefoniji Srbije (MTS), Telenoru i Vip mobajlu.

 

Kako objašnjavaju, međunarodni standard u ovoj oblasti podrazumeva da se u okviru SMS poruke šalju isključivo slova engleskog alfabeta i njihovi interpunkcijski znakovi, a svaki drugi znak označen je kao „specijalan“. U specijalne znakove svrstavaju se, na primer, dijakritički znakovi ne samo srpskog ćiriličnog i latiničnog pisma, nego i drugih jezika poput nemačkog, francuskog, ruskog, grčkog, kineskog i drugih. Korišćenje bilo kog nestandardnog znaka ili pisma, dodaju u operatorima, može da poveća dužinu tekstualne poruke.

- Većina mobilnih telefona pri pisanju obaveštava korisnika o količini znakova koje je dosad napisao, koliko mu je znakova preostalo do kraja poruke, a pre slanja same poruke se i dodatno obaveštava koliko poruka šalje, ili dobije posebno upozorenje ako mu količina znakova prelazi jednu, dve, ili više poruka - navode u Vipu. Prema njihovim rečima, zato je preporuka da se pre slanja SMS-a proveri broj karaktera u poruci koju korisnik želi da šalje.

U MTS-u napominju da „mobilni operatori prenose određenu količinu podataka u SMS poruci ne uzimajući u obzir na koji način je korisnik iskoristio tu količinu podataka, odnosno da li je poruka pisana ćiriličnim, latiničnim ili nekim drugim pismom“.

- Važno je napomenuti da sve karakteristike mobilnih telefona, pa tako i izbor jezika koji se mogu podesiti za slanje poruka, određuje sam proizvođač. Svaki korisnik, ukoliko njegov mobilni telefon to podržava, može da izabere jezik na kojem će pisati tekstualne poruke. Naime, gotovo svi modeli mobilnih telefona imaju opciju pisanja, a koji su jezici podržani zavisi od proizvođača telefona i dogovora između dobavljača i preoizvođača o određenoj - kažu u MTS-u.

Kako napominju i u Telenoru, svaki tekst poruke koji prelazi 160 karaktera, telefon automatski deli u dve ili nekoliko poruka, iako korisnici vide samo jednu.

- Kada kucamo tekst sa dijakritičkim znakovima, odnosno takozvanim našim slovima, trošimo na jedno takvo slovo nekoliko karaktera. Savet korisnicima, kako bi se izbegli neplanirani troškovi, jeste da na ekranu svog telefona prate koliko im je ostalo slobodnih karaktera do ispunjenja jedne poruke. Sve više telefona na tržištu podržava ovu opciju, koja je upravo i napravljena da bi se smanjili nepotrebni troškovi - objašnjavaju u Telenor mreži.

Papović: Treba podsećati korisnike
Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Goran Papović kaže za Danas da je svaki mobilni operator dužan da obavesti svoje korisnike da upotreba ćiriličnih i latiničnih znakova u SMS porukama zauzima više prostora nego inače, pa da se samim tim jedna ovakva poruka računa kao tri standardne i tako naplaćuje. Prema njegovim rečima, operatori imaju ova obaveštenja na svojim sajtovima, a i NOPS je već apelovao na korisnike na budu oprezni u ovakvim slučajevima. „Svakako treba ponavljati ova obaveštenja zbog novih korisnika mobilne telefonije koji imaju opciju da pišu poruke ćirilicom i da koriste latinične znakove“, naglašava Papović.

izvor: danas


PROČITAJTE JOŠ...

 

NAJČITANIJE

Proleće u Velicki Comercu: Upis i prodaja jednodnevnih ...

Opština Bečej je u okviru Javnog poziva za dodelu besp...

Od svog osnivanja 1997. godine u Bečeju, Srbija, Sigma ...

U ponedeljak, 25. marta bez struje delovi Bečeja i Bač...

Ministarka zaštite životne sredine Irena Vujović dana...

Menopauza je prirodna faza u životu svake žene koja mo...

NAJNOVIJE

Market Svetofor u Novom Bečeju nudi bogat izbor proizvo...

Posao za radnika na silosu. ...

Posao za saobraćajnog tehničara ...

Menopauza je prirodna faza u životu svake žene koja mo...

U ponedeljak, 25. marta bez struje delovi Bečeja i Bač...

Opština Bečej je u okviru Javnog poziva za dodelu besp...

Save
Cookies user preferences
We use cookies to ensure you to get the best experience on our website. If you decline the use of cookies, this website may not function as expected.
Accept all
Decline all
Analytics
Tools used to analyze the data to measure the effectiveness of a website and to understand how it works.
Google Analytics
Prihvati
Otkaži
Shopify.com
Prihvati
Otkaži
Unknown
Unknown
Prihvati
Otkaži