Potrošač u Srbiji polovinu primanja potroši na hranu. Iako je svaki četvrti nezaposlen, ne odriče se mobilnog telefona i interneta.

Ovakvu sliku našeg prosečnog potrošača pokazalo je istraživanje agencije.

Većina domaćih potrošača sada se drži devize „triput meri, jednom seci“ i stručnjaci GFK ukazuju da je pad standarda i porast troškova naterao kupce na racionalno ponašanje i planiranje.

Goran Tintor, direktor istraživanja u GFK, kaže da su se glavne promene kod građana i potrošača dogodile u oblasti tehnologija i finansija. „Sa tehnološke strane u naše živote su se vrlo brzo uselili mobilni telefoni, a sa druge strane imamo masovnu upotrebu kredita, porast pa pad kupovne moći. Zahvljajući tome, potrošačima u Srbiji su se otvorile mnoge nove mogućnosti, neke koristimo više, a neke sporije usvajamo zbog kulturnog nasleđa“ , ističe Tintor.

To se obrazlaže podacima da je, na primer, pre 10 godina prosečna plata iznosila 217 evra, a sada oko 375 evra, ali je evro tada bio 65 dinara, a danas premašio 110 dinara. U međuvremenu višestruko su poskupele i osnovne namirnice i kućna hemija, ali i usluge.

„Cene od 2005. konstantno rastu, naročito kod prehrambene robe. To znači da je kriza u Srbiji počela mnogo pre 2008. godine“ , kaže Aleksandar Sinđelić, direktor „Panela domaćinstva“ u GFK.

Prema istraživanjima GFK smanjen je broj odlazaka u takozvane velike kupovine u megamarkete i u protekloj godini svaka peta takva kupovina je ukinuta. Sve manji i nesigurni mesečni prihodi teraju potrošače da zaobilaze poznate brendove i da potraže jeftiniju alternativu. Ipak, koliko je moguće trude se da za izdvojen novac dobiju najbolji odnos cene i kvaliteta.

Paralelno sa svim nedaćama tokom poslednje decenije ekonomija i trgovina se ipak razvijaju.

„Došlo je do ukrupnjavanja trgovine u Srbiji, što je jedan od aktuelnih trendova, pa deset vodećih lanaca pokriva gotovo polovinu maloprodajnog tržišta. Početkom 2002. tri četvrtine tržišta pokrivala su manje, klasične prodavnice“ , objašnjava Sinđelić.

Iako je kupovna moć slaba, učešće privatnih robnih marki u Srbiji ne raste koliko je to očekivano - prosek je četiri odsto, što je oko pet puta manje od zemalja regiona. Udeo trgovačkih maraka veći je od 20 odsto u Mađarskoj, Slovačkoj, Češkoj...

izvor: b92


PROČITAJTE JOŠ...

 

NAJČITANIJE

U okviru sistematske akcije zaštite zdravlja građana o...

Posao za dva vozača kombija ...

Posao za dva službenika obezbeđenja ...

Obaveštavamo Vas da će ”Ciklonizacija“ AD Novi Sad...

Zbog remonta distributivnih trafo stanica, izgradnje pri...

Dom zdravlja Bečej najavio je organizaciju preventivnih...

NAJNOVIJE

Opština Bečej odabrana je kao jedna od lokalnih samoup...

Iz Javnog preduzeća „Toplana“ Bečej obavestili su ...

U Domu kulture opštine Novi Bečej, odigrana je predsta...

U Domu kulture opštine Novi Bečej otvorena je jedinstv...

U Novom Bečeju, u Osnovnoj školi „Josif Marinković�...

Nakon što je beligijska kompanija „Somnis Bedding“...

Save
Cookies user preferences
We use cookies to ensure you to get the best experience on our website. If you decline the use of cookies, this website may not function as expected.
Accept all
Decline all
Analytics
Tools used to analyze the data to measure the effectiveness of a website and to understand how it works.
Google Analytics
Prihvati
Otkaži
Shopify.com
Prihvati
Otkaži
Unknown
Unknown
Prihvati
Otkaži